Žiniasklaidoje dar viena skandalinga naujiena – koks nors žvaigždūnas paragavo rašytojo duonos ir nusprendė išleisti savo biografiją. Cha, žurnalistai nė nežino, kad tiems rašytojams ne visada duoda tos duonos paragauti. Jei jau duoda – tai labai negausiai. Lietuvoje gi niekas neskaito – ypač prastos vietinės literatūros. O jei ir paskaito, tikrai negaili kritikos, ir dar kartais paprašo grąžinti pinigus už knygą. Patys aršiausi komentatoriai sako, kad „jei negali nerašyti, tai ir nerašyk“, bet jie nežino, kad rašytojas negali nerašyti. Atimk iš jo kompiuterį – jis būtinai susiras baltą popieriaus lapą ir tušinuką. Atimsi ir tai – jau žiūrėk, jis adata badosi pirštus ir krauju teplioja sienas. O ką daryti, jei aplanko tas vadinamasis įkvėpimas? Tik įkvėpi, ir vienu ypu išpyškini, kas ten tau pyškinasi. Jokio gailesčio skaitytojui – ką jau parašiau, tą jau malonėkite perskaityti. Perskaityti, permanyti, ir dar savo draugams ir sugyventiniams papasakoti.
Rašyti gali
tik tol, kol tavo minčių nepertraukia telefono skambutis, arba (dar blogiau)
elektroninis laiškas, kuriame mirga naujas užsakymas ar priminimas apie
neatliktus darbus (taip taip, kai įkvėpimo nėra, juk reikia kažkaip užsidirbti
tai duonai – tai ir rašai strapsnius ir straipsnelius internetinėms
parduotuvėms ir parduotuvėlėms). Žinoma, suirzti, kad kažkas drumsčia tau
ramybę, ir besiliejantys sakiniai tampa dar labiau persmelkti sarkazmu. Bet vis
tiek rašai, nes tik taip gali paleisti tave tarsi erzinantis kosulys
užvaldžiusias mintis. Kai parašai viską, kas ten tau galvojosi, žiūrėk, ir
mąstyti nebereikia. Na, bent jau kol kas. Sako, kad tie rašytojai, kurie rašo
„iš savo gyvenimo“, yra labai, labai prasti rašytojai. Gal net ne rašytojai, o
pagyrūnai: va, žiūrėk, man buvo taip ir taip. Bet žinot, tie TIKRIEJI ar
gerieji rašytojai tik dangstosi, kad viską išgalvojo, ir nieko, ką jie
papasakojo, realiame gyvenime nė nebuvo. Kaip tai nebuvo, kaip? Jūs tik
pažiūrėkit: pagrindinis romano personažas irgi yra rašytojas (sutapimas, ne
kitaip) pasakoja apie visokias kūrybines
kančias, su kuriomis tenka susidurti. Manote, kad rašydamas tą savo gerąjį
romaną jis su tokiomis nesusidūrė? Tikrai tikrai tikite, kad tie penkiaaukščiai
sakiniai, kuriuos sunku iš pirmo karto suprasti, taip ėmė ir gimė rašytojo
galvoje? Ir tie visi visi palyginimai ir palyginimukai taip pat natūraliai
susidėliojo? Nuuu baiiiikit. Kai
skaitai kitų autorių kūrinius, ir jauti, kad imi linksėti galva pritardamas jų
mintims, nejučia imi kaltinti juos plagijavimu – panašu, kad jie nukopijavo
tavo dar neužrašytas mintis. Na, kažkaip nemalonu. Pradedi juos įtarinėti
įsiveržus į tavo minčių plotmes, ir povogus tik tau vienam priklausančią
informaciją... Bet staiga supranti, kad paprasčiausiai tavo mintys nebuvo
pakankamai originalios. Greičiausiai jos ne kartą buvo užrašytos ir perrašytos.
Kai ant
popieriaus sudėlioji viską, ka tuo metu kybojo tavo galvoje, iškvėpi ir
nusiramini. Iki kito įkvėpimo. Bet nutinka ir taip, kad tave aplanko iškvėpimas.
Tada supranti, kad tik kiti tave vis dar laiko rašytoju, o tavo draugai ir
giminaičiai tavo anksčiau parašytomis knygomis didžiuojasi kur kas labiau nei
tu pats. Supranti, kad visus aplanko profesinė krizė – kaip ir kelininkai ar
statybininkai kartais neįstengia dirbti dėl galvos skausmo ar kankinančio
troškulio, taip ir tu dėl tam tikrų
priežasčių niekaip negali prisiversti vėl sėsti ir dirbti. Taip, dirbti, o ne
rašyti vedinas kažkokių mūzų. Tu nenori rašyti, bet nori, kad kažkas būtų
parašyta.
Kai parašai
kokį naują apsakymą, pirmiausia duodi jį paskaityti draugams, mat, tikiesi
komplimentų. Deja, ne visada viskas pavyksta taip, kaip tu norėtum. Kai savo
geriausiam draugui davei paskaityti apsakymą apie Sašką, kuris iš dalies yra marozas, tačiau labai geros širdies
žmogus, pirmas dalykas, prie kurio tavo draugas prisikabino buvo tai, kad Saška
negali turėti nuosavo autoserviso. Kodėl? Nes nelogiška, nu. Gi tam Saškai tik 25 metai.
Kai parašai
vieną knygą, ir gauni nemažai laiškų, kad tikrai neblogai čia pavarei, jauti pareigą parašyti ir dar
vieną. Maža to, ta kita knyga turi būti geresnė už pirmąją, nes kitaip – anikaip. Tavo skaitytojai dargi
reikalauja konkretaus siužeto knygos: tokią jie tikrai su mielu noru
perskaitytų. Tada ir supranti, kas yra tos romantiškosios kūrybinės kančios –
turi rašyti ne tai, ką nori rašyti, bet tai, ką kiti nori perskaityti. Maža to,
tau sunku išvengti pasikartojimų. Kartais atrodo, kad kyla tikrai geniali
mintis, tačiau skaitydamas savo ankstesnes knygas supranti, kad tai jau
seniausiai buvo užrašyta. Ką gi, minčių rezervai turbūt irgi yra riboti.
Tada ir
pagalvoji: tai tegu skaitytojai patys ir rašo. O po to skaito. Ir kitiems
siūlo. Na, argi gražu rašytojo prašyti savo lėšomis išleisti romaną, kurio
patys ir pareikalavote?
Komentarai
Rašyti komentarą